Resepi Bubur Tepung Gandum dan Pisang



Ada yang panggil bubur gunting. Ibu selalu buat ni masa kami adik beradik kecik-kecik dulu. Disebabkan adik-adik semua lelaki, menjadi tugas saya dan kakak yang menggunting tepung. Alhamdulillah, dikurnia umur saya panjang, rezeki  dan kesempatan dapat saya buat  untuk anak-anak saya pulak.  Makan bubur ni waktu hujan-hujan memang best sangat.


Bubur ni senang sangat nak dibuat. Rata-rata budak-budak mesti suka sebab manis dan laju je telan lalu kat tekak kalau buat saiz kecik-kecik.

Mari tengok resepinya:
Resepi asal: GeeHut tapi saya ubat sedikit mengikut kesesuaian.

Bahan A

2 cawan tepung gandum
air secukupnya
secubit garam

 Bahan B :

2 mangkuk santan ( satu kotak santan segera + air )
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air gula merah
2 helai daun pandan diikat
3 sudu sago

Bahan C
3 biji pisang
Cara-cara

Gaulkan semua bahan A dan campur air sedikit demi sedikit  sampai adunan tepung sebati dan menjadi doh yang lembut. Kemudian canai  dan buat seperti pizza. Potong memanjang dan potong lagi kecil-kecil pada saiz yang dikehendaki. Masak air dalam periuk sehingga mendidih mengelegak.
Masukkan tepung yang digunting tadi ke dalam air panas dan gaul supaya tidak melekat.  Angkat dan tos apabila ia timbul.

Campur semua bahan B. Masak pada api yang sederhana sehingga gula cair dan sebati. Masukkan santan dan gaul perlahan-lahan supaya santan tidak pecah minyak. Masukkan pisang yang telah dipotong ke dalam campuran air gula sehingga empuk. Masukkan kepingan tepung yang telah digunting. Dan gaul sebentar. Tidak perlu lama sebab tepung telah direbus terlebih dahulu.

Dah siap. Mudah sangatkan. Jika rajin, bahagikan adunan teung kepada beberapa bahagian dan uli dengan pewarna supaya bubur nampak lebih cantik nanti.
Selamat mencuba yer.

3 comments

  1. Bubur gunting sedappppp!!!! lama tak makan. Dulu masa kecik2 pun mak saya selalu buat

    ReplyDelete
  2. Mohon share rspi. Mnta dihalalkan ye

    ReplyDelete
  3. Mohon share rspi. Mnta dihalalkan ye

    ReplyDelete